• ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ شهريور
  • اِلأَربِعا ١٨ محرم ١٤٤١
  • Wednesday, September 18, 2019
کلیدواژه: 50943
تاریخ انتشار:۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ آبان، ساعت 16:46
تاریخ بروزرسانی:۱۳۹۶/۸/۲۳

مسئول واحد:  حلیمه سرشتی

 

اهمیت روزافزون بهره گیری از اطلاعات بطور فزاینده ای دانش اطلاع رسانی را توسعه داده است

اهمیت روزافزون بهره گیری از اطلاعات بطور فزاینده ای دانش اطلاع رسانی را توسعه داده است و بخش مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستان منطقه ای ولیعصر (عج) قائم شهر با بهره گیری از نیروهای تحصیلکرده و با تلاش در اجرای دقیق استانداردهای اصول مدیریت داده ها در راستای ارائه خدمات سلامت با واحدهای زیر مشغول به کار می باشد:

  • واحد پذیرش
  • واحد آمار
  • واحد کد گذاری
  • واحد بایگانی مدارک پزشکی

نقش و اهمیت مدیریت اطلاعات سلامت:

    ·به عنوان اساس برنامه ریزی و اطمینان از ادامه مراقبت بیمار
    ·ابزار ارتباطی بین کادر درمان
    ·جهت تهیه و تدوین مدارک مستند از جریان بیماری و درمان بیمار
    ·فراهم آوردن بستر اطلاعاتی جهت مطالعه بررسی و ارزشیابی
    ·پشتیبانی قانونی از بیمار بیمارستان و کارکنان مسئول
    ·تهیه اطلاعات برای استفاده در هزینه های درمانی
    ·آموزش و پژوهش

موقعیت مکانی واحد مدیریت اطلاعات سلامت

این واحد در طبقه همکف بیمارستان درابتدای درمانگاه ها مستقر می باشد.

واحد پذیرش :

وظایف اصلی این واحد عبارتند از:

شاخص ترین وظیفه این واحد پذیرش بیماران سرپایی (اتاق عمل، آندوسکوپی) بستری الکتیو داخلی و جراحی و بیماران اورژانسی بر اساس مدارک شناسائی معتبر می باشد.

    ·تنظیم کارت ایندکس الفبائی بر حسب نام و نام خانوادگی معتبر بیماران به منظور شناسائی آنها
    ·ثبت مشخصات و نشانی بیمار در دفتر پذیرش
    ·ثبت اطلاعات مربوط به بیمار و راهنمائی مراجعین جهت ارجاع به واحدها و بخشهای مختلف
    ·برسی مدارک شناسائی بیماران در زمان پذیرش
    ·کنترل تخت بخشها و مشخص نمودن تختهای خالی

    ·ارجاع بیماران جهت انجام فرآیند بیهوشی به درمانگاه بیهوشی
       
    ·تهیه و صدور دستبند شناسایی بیمار
    ·صدور فرم استحقاق درمان برای بیماران
    ·اصلاح و تغییر مشخصات بیماران
    ·سایر وظایف که بنا به تشخیص مسئول بخش میباشد

واحد بایگانی :

وظایف اصلی این واحد عبارتند از:

* منظم کردن پرونده و تفکیک اوراق

* برسی پرونده های پزشکی بیماران بستری از لحاظ وجود نواقص مستندات

* ثبت اندکس بیماران بستری و سرپائی و اورژانس

* تنظیم سیستم کنترل پرونده های بیماران بستری

* انجام امور بایگانی پرونده های بستری بر اساس روش تعین شده

* پاسخ به مکاتبات مربوط به پرونده های پزشکی قانونی و بیمه ها و سایر ارگانها منطبق با سیاست تعین شده

* بایگانی پرونده های بیماران سرپائی و اورژانس و بستری

* کمک به محققان و در اختیار قرار دادن پرونده ها برای انجام کارهای تحقیقاتی

*امحا مستندات بالینی

* نظارت بر امحائ دفاتر و مستندات بخشها

سایر وظایف که بنا به تشخیص مسئول بخش می باشد .                      

این بیمارستان دارای دو بایگانی می باشد :

١. جاری     ٢. نیمه جاری

بایگانی جاری :

در این مرکز از سال 1376 از قفسه های متحرک یا ریلی استفاده میشود .و سیستم بایگانی به صورت سریالی میباشد.

بایگانی نیمه جاری و راکد :

این بایگانی بر مبنای سیستم سریال بوده و قفسه ها بصورت ثابت می باشد.

واحد کد گذاری:

    ·استخراج کد بیماری و کدجراحی و وارد کردن آن در سیستم کامپیوتر بر اساس کتاب یا نرم افزار

I CD (international classification diseases )

* کنترل صحت درج تشخصیهای اولیه و نهائی در پرونده

* ارسال پرونده های دارای نقص از لحاظ درج تشخیص اولیه و نهائی در پرونده

* از جمله وظایف مهم دیگر این واحد تبیین شاخص های آماری بیماری ها و جراحی ها

* ارائه امار ٥ بیماری شایع به تفکیک بخشها

* سایر وظایف که بنا به تشخیص مسئول بخش میباشد .

واحد آمار :

آمار بیمارستانی منعکس کننده کلیه فعالیتهای مراکز درمانی می‌باشد و به دو قسمت آمارهای پزشکی و بهداشتی تقسیم می‌شود.

شرح وظایف واحد آمار:

* آموزش منشی بخشها در نحوه ارائه آمار روزانه بخش به واحد آمار

* جمع آوری آمار روزانه عملکرد بخش هاو واحدها

* پیگیری و تکمیل آمار و اطلاعات بخش های کلینیکی و پاراکلینیکی در پایان هر ماه و ارسال به واحد آمار مدیریت درمان و دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت

* تکمیل نرم افزارهای آماری MIS و آواب به صورت ماهیانه

* جمع بندی و آنالیز آمار کلیه بخشهای کلینیکی، پاراکلینیکی و پشتیبانی در مقاطع فصلی، ٦ ماهه و سالیانه

* تهیه نمودارهای آمار بیمارستانی در مقاطع فصلی، ٦ ماهه و سالیانه

* تحلیل کمی عملکرد پزشکان در مقاطع ٦ ماهه و سالیانه

سایر فعالیت های واحد مدیریت اطلاعات سلامت:

    ·تدوین استراتژی در راستای اهداف کلان بیمارستان
    ·اخذ شاخصهای مربوط به برنامه بهبود کیفی واحد مدیریت اطلاعات سلامت
    ·اخذ شاخصهای آماری مورد نیاز برای بیمارستان در راستای اهداف استراتژیک بیمارستان
    ·تفکیک و بررسی مستندات بالینی
    ·تهیه آمار نواقص مستندات بالینی بیماران و ارائه آن به کمیته مدیریت اطلاعات سلامت
    ·رفع نواقص مستندات بالینی در واحد مدیریت اطلاعات سلامت توسط پزشکان، پرستار و منشی بخش
    ·ارائه کپی مستندات بالینی به بیماران در مواقعی که نیاز به مستندات بالینی دارند.
    ·پاسخگویی به ارگان های قضایی- نظام پزشکی – پزشکی قانونی و بیمه ها در صورت درخواست مستندات بالینی بیماران
    ·تشکیل کمیته مدیریت اطلاعات سلامت
    ·طراحی و تصویب فرم های مورد نیاز پرونده بالینی بیماران و .....

تمامی فعالیتهای این واحد در راستای اهداف سازمان و جلب رضایت مشتریان عزیز می باشد.

تلفن:  01733386061      داخلی :3212

آپارات سراسری - استان ها سروش سراسری - استانها
اظهار نظرات | 0
captcha