• ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ شهريور
  • اِلأَربِعا ١٨ محرم ١٤٤١
  • Wednesday, September 18, 2019
کلیدواژه: 44254
تاریخ انتشار:۱۳۹۶ دوشنبه ۱۶ مرداد، ساعت 15:01
تاریخ بروزرسانی:۱۳۹۶/۵/۲۳

ایمنی بیمار

ایمنی بیمار عبارت است از رهایی از جراحات تصادفی که در اثر مراقبت های پزشکی و در نتیجه خطاهای پزشکی ایجاد می شود.عوارض ناخواسته ناشی از اقدامات درمانی علاوه بر متضرر کردن بیماران از لحاظ فیزیکی، روحی- روانی و مالی، خانواده ایشان، کادر درمانی و جامعه را نیز تحت‌تاثیر عواقب سوء خود قرار می‌دهند. بر اساس آمار جهانی و مطالعات در کشورهای مختلف اعم از توسعه یافته، در حال توسعه و... میزان قابل توجهی از بیماران مورد پذیرش در مراکز تشخیصی و درمانی(بیش از 10 درصد طبق آمار دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت ) به نوعی متاثر از این حوادث هستند.
تحقیقات انجام گرفته در استرالیا و آمریکا و انگلستان نشانگر این است که 10%   بستری بیمار در بیمارستان منجر به ایجاد آسیب به بیماران و پرسنل بیمارستان می شود.
دو نکته مهم در خصوص این وقایع یکی ناخواسته بودن و دیگری قابل پیشگیری بودن اکثریت (بیش از 70 درصد) آنهاست.
از سوی دیگر نحوه نگرش به علل بروز خطاها و شناخت عوامل اصلی و زمینه‌ای و در نظر گرفتن کاستی‌ها و نقش سیستم‌ها در زمینه‌سازی و بروز این اتفاقات و تمرکز بر سیستم به جای فرد به عنوان مقصر اصلی در برخورد با مشکل و برنامه‌ریزی و طراحی راه‌حل‌ها، تعیین‌کننده کامیابی یا ناکامی در کاهش خطاهاست.

به این منظور علاوه بر استانداردها و اقداماتی که مرکز درمانی ملزم به انجام آنهاست، ارتقاء سطح آگاهی بیماران در مراقبت از خود و افزایش ایمنی نیز از وظایف آن است. بسیاری از بیماران قابلیت‌هایی دارند می‌توانند در تشخیص خطرات و حل مشکلات به شما کمک کنند. علاوه بر این بیمار می‌خواهد و حق دارد که در سیر درمان خود مشارکت داشته باشد. این مشارکت شامل اطلاع از بیماری، تصمیم‌گیری در خصوص روش‌های درمان و نتایج آنها و خطرات مترتب بر روش‌های درمانی مختلف است. بیمار می‌خواهد اطمینان حاصل کند روش درمان وی به درستی انتحاب شده و صحیح اجرا و پایش می‌شود. در مواقعی که اتفاق ناخواسته‌ای رخ می‌دهد، توضیح شفاف و صمیمانه موضوع برای بیمار می تواند به وی کمک کند تا از عهده عوارض مرتبط بر آن وقایع برآید.

 

آپارات سراسری - استان ها سروش سراسری - استانها
اظهار نظرات | 0
captcha