• ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۵ تير
  • اِثَّلاثا ١٣ ذو القعده ١٤٤۰
  • Tuesday, July 16, 2019
کلیدواژه: 53063
تاریخ انتشار:۱۳۹۶ يکشنبه ۱۰ دي، ساعت 13:02
تاریخ بروزرسانی:۱۳۹۶/۱۰/۱۰

بیشتر غذایی که ما می خوریم به گلوکز (شکل قند در بدن) می شکند. گلوکز منبع اصلی سوخت در بدن است. بعد از هضم، گلوکز به جریان خون وارد می شود، جایی که توسط سلولها برای رشد و انرژی استفاده میگردد. برای آنکه گلوکز وارد سلولها بشود باید انسولین وجود داشته باشد. انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده تولید میشود. زمانیکه غذا می خوریم، لوزالمعده بطور خودکار میزان مناسب انسولین را تولید می نماید، که قند را از خون به سلولها حرکت می دهد. در افراد دیابتی، یا لوزوالمعده انسولین کافی نی سازد یا اصلاً انسولین تولید نمی کند، یا سلولها به شکل مناسبی تولید شده پاسخ نمی دهند. در نتیجه مقدار زیادی ازگلوکز از طریق ادرار دفع می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انواع دیابت:
1- دیابت نوع یک
2- دیابت نوع دو
3- دیابت حاملگی

 

دیابت نوع یک:
یک نوع بیماری خود ایمنی است. در این نوع دیابت دستگاه ایمنی بدن به سلولهای تولید کننده انسولین در لوزالمعده حمله کرده و آنها را از بین می برد. بنابراین انسولین کمتری تولید شده و فرد مبتلا به دیابت نوع یک باید تا آخر عمر انسولین تزریق کند.
علایم :
افزایش تشنگی، تکرر ادرار، گرسنگی دائمی، تاری دید، خستگی شدید

دیابت نوع ۲:
این نوع دیابت معمولاً در افرادی که سن بالا دارند، چاق هستند یا افراد با سابقه خانوادگی دیابت ایجاد میشود.
علایم:
خستگی، تهوع، پرادراری، تشنگی غیر طبیعی، کاهش وزن، عفونتهای مکرر


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اثرات و نتایج دیابت:

دیابت با عوارض طولانی مدتی که تقریباً بر تمام قسمتهای بدن اثر می گذارد. این بیماری اغلب منجر به کوری، بیماریهای قلب و رگهای خونی، حمله مغزی،  از کار افتادن کلیه ها،  قطع عضو و آسیب اعصاب می شود.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

علامت کاهش قند خون:

1- تپش قلب
2- ضعف و بی حالی
3- احساس گرسنگی بیش از حد
4- تاری دید
5- لرزش اندامی
6- عرق سرد

 

دیابت حاملگی یا GDM

دیابت بارداری وضعیتی است که در آن قند خون برای اولین بار در زمان بارداری بالا می رود. این وضعیت تقریباً در 5/4 تا 6 درصد تمام حاملگی ها اتفاق می افتد. شایع ترین زمان بروز دیابت حاملگی بین هفته های 24 تا 28 بارداری است.

تقریبا تمام زنان باردار به علت تغییرات هورمونی دوران بارداری تا حدودی به عدم تحمل گلوکز مبتلا می شوند. یعنی قند خونشان نسبت به حالت طبیعی مقداری بالاتر می رود ، اما نه به اندازه ای که بتوان به آنها بیمار دیابتی اطلاق کرد.

معمولاً این تغییرات هورمونی بین هفته های 24 تا 28 بارداری ، زن باردار را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می دهد. در طی بارداری افزایش هورمون های خاصی که توسط جفت ساخته می شوند، کمک می کند تا مواد غذایی از مادر به جنین در حال تکامل، منتقل شود. سایر هورمونهای تولید شده از جفت ، به مادر برای جلوگیری از افت قند خون کمک می کنند. این هورمون ها از طریق متوقف کردن عملکرد انسولین وظیفه خود را انجام می دهند. در طی دوران بارداری این هورمون ها می توانند تا حدی باعث افزایش قند خون مادر (عدم تحمل گلوکز و یا (impaired glucose intoleranceشوند. بدن برای کاهش مقدار قند خون شروع به ساختن مقدار بیشتری انسولین می کند تا سلول ها بتوانند گلوکز را تحویل گرفته و تبدیل به انرژی کنند. معمولاً  لوزالمعده ی مادر برای غلبه بر تاثیر هورمون های بارداری بر قند خون، تولید انسولین را بیشتر می کند (حدود 3 برابر مقدارعادی). اما اگر لوزالمعده ی مادر نتواند به اندازه کافی انسولین برای غلبه بر افزایش هورمون های بارداری تولید کند، مقدار قند خون بالا می رود و نتیجه آن دیابت بارداری است.

علایم افزایش قند خون:
1- کاهش وزن
2- تشنگی شدید
3- اشتهای بیش از حد معمول
4- افزایش حجم و تعداد دفعات ادرار

مطالب زیر را یک به یک به کار ببندید:
1- بین صبحانه و نهار بین نهار و شام و بعد از شام حتما غذاهای دیگری مصرف کنید(در حجم کم ودفعات زیاد).
۲- حتی الامکان از شیر بدون چربی استفاده کنید.
3- حتما از سبزیجات و میوه جات (غیر از میوه های شیرین) استفاده کنید.
4- دو تا سه عدد بیشتر در هفته زرده تخم مرغ مصرف نکنید.
5- از غذاهای کم نمک استفاده کنید.
6- از روغن مایع به جای روغن جامد استفاده کنید و غذایتان زیاد چرب نباشد.
7- به جای استفاده از گوشت قرمز، کالباس و سوسیس از گوشت سفید استفاده کنید.
8- به جای مصرف غذاهای سرخ کردنی از غذاهای پخته استفاده کنید.
9- ورزش برای فرد دیابتی خیلی مفید است و بهتر ازهمه پیاده روی می باشد.
10- اگر مستعد واکنش های انسولینی و کاهش قند هستید به تنهایی ورزش نکنید. حتما همراه داشته
باشید.
1۱- همیشه کارت شناسایی که تمام مشخصات شما و پزشک شما روی آن نوشته شده به همراه داشته
باشید.
12- همیشه ماده شیرین به همراه داشته باشید.
13- هر دارویی که مصرف می کنید با مشورت پزشک باشد.
14- ناخن های خود را با ناخن گیر یا قیچی کوتاه نکنید برای کوتاه کردن از سوهان مخصوص ناخن استفاده کنید.
15- هر روز پاهای خود را با آب گرم بشویید و از خیساندن پاها خودداری کنید.
16- کفشی که مناسب پای شما نیست استفاده نکنید و هیچگاه پا برهنه راه نروید.
17- هیچگاه میخچه و یا پینه پا را بدون درمان رها نکنید و از ترکاندن تاول های پا خودداری کنید.
18- از گرما درمانی بپرهیزید از جوراب های دوخته شده و درزدار پلاستیکی استفاده نکنید.
19- جهت معاینه چشم هر دو ماه یکبار به پزشک مراجعه کنید.

چگونه سلامت خود را حفظ کنیم؟
خوشبختانه روش های امیدوار کننده ای وجود دارند. مطالعات علمی نشان داده اند که افراد مبتلا به پیش دیابت می توانند از وقوع دیابت پیشگیری کنند یا بروز آن را به تأخیر بیندازند. پزشکان یا سایر مسئولان بهداشتی بهترین اقدامات را در جهت نیل به این امر به شما پیشنهاد می کنند. جهت کنترل وضعیت پیش دیابت 4 راهکار توصیه می شود.

1. مصرف غذای سالم
در مورد رعایت رژیم غذایی با متخصص تغذیه مشورت کنید. فهرست غذاهای مصرفی را به مدت چند روز یا یک هفته یادداشت کنید و هر غذایی می خورید ثبت کنید. سپس آنها را به متخصص تغذیه نشان دهید تا بتواند مشاور مناسبی را به شما ارایه کند. در حقیقت رژیم غذایی ایده آل در فرد مبتلا به پیش دیابت می تواند در افراد دیگر جامعه نیز مؤثر باشد و به طور کلی شامل رژیمی می شود که حاوی سبزیجات، میوه جات، غلات کامل (سبوس دار)، پروتیین های کم چرب و انواع مخصوص از چربی ها باشد. اگر چه مصرف بعضی از مواد غذایی که شما عادت به مصرف آنها داشته اید متوقف می شود با این حال به ندرت می توانید آنها را مصرف کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. فعالیت بدنی

ورزش از هر نوعی که باشد می تواند باعث تغییرات اساسی در سلامت شما بشود. اگر فعالیت بدنی شما کم است، با این حال قدم زدن در محوطه اطراف خانه می تواند شروع خوبی برای شما باشد. افزایش فعالیت بدنی بایستی به صورت تدریجی و هفتگی افزایش یابد و مسافت پیاد ه روی بایستی به صورت تدریجی افزایش یابد. از دوست خود بخواهید تا در پیاده روی وسط روز به مدت 20 دقیقه شما را همراهی کند. در خاطر داشته باشید انجام فعالیت های بدنی نبایستی فقط در باشگاه یا سالن های ورزشی صورت گیرد.
3. کاهش وزن
کاهش وزن بسیار کم نیز می تواند در افراد مبتلا به پیش دیابت تغییرات چشمگیری اعمال کند. بسیاری از اوقات تنها کاهش وزن به میزان 5 تا 7 کیلوگرم کافی است. رعایت رژیم غذایی و انجام فعالیت بدنی می توانند در کاهش وزن مؤثر باشند.
4. داروها
بعضی از داروها برای تعدادی از افراد مبتلا به پیش دیابت تجویز می شوند. معمولاً قرص متفورمین (در افراد مبتلا به دیابت مصرف می شود)می تواند در کاهش میزان قند خون مؤثر باشد.مصرف دارو بایستی همراه با رعایت رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب باشد.

آیا امکان ابتلا به دیابت وجود دارد؟
دیابت در هر فرد مبتلا به پیش دیابت الزاماً ایجاد نمی شود، اما در صورتی که تغییرات سبک زندگی رعایت نشود خطر ابتلا به دیابت بالا می رود. رعایت توصیه های پزشک نیز گاهاً از ابتلا به دیابت پیشگیری نمی کند. با این حال این مورد نباید به عنوان شکست تلقی شود.

آپارات سراسری - استان ها سروش سراسری - استانها
اظهار نظرات | 0
captcha